Konec januarja 2004 sem se
skupaj z Markom in Tomažem odpravil na Slovaško, kjer je potekal enotedenski
seminar srednjeveških bojnih veščin z naslovom Nemška šola mečevanja I. Za
ta seminar sta Tomaž in Marko izvedela na srednjeveškem taboru na češkem
Točniku in takoj pokazala interes sodelovati, saj je izvajalec mojster Peter
Koza znan interpret in učitelj tehnik srednjeveških bojnih veščin, pa tudi
na Točniku je preko svoje delavnice predal kar nekaj svojih izkušenj učencem
teh veščin. Preko telefonskih pogovorov smo se z mojstrom Kozo tako
dogovorili vse potrebno in se v hladnem, a sončnem sobotnem dopoldnevu pod
bratislavskim gradom tudi srečali. V črnem plašču in pod velikim klobukom je
mojster Koza fino pristajal dvorišču pod gradom, kjer nam je dal potrebne
informacije in zemljevid do končne postaje naše poti. Do tja nas je čakalo
še nekaj ur vožnje in smo po kosilu že drveli po dokaj prazni avtocesti
sredi zasnežene pokrajine proti kraju Klačno v osrednji Slovaški. Ta kraj
leži na pobočju z iglavci poraščenih hribov in je v zimskem času znano
središče raznih šol v naravi in kondicijskih treningov šol in klubov. V ta
namen so tudi zgradili ogromen dom z vso pripadajočo infrastrukturo, kjer
smo istočasno bivali neka osnovna šola, eden slovaških nogometnih klubov in
mi. V skupini smo mi trije bili edini tujci, a smo takoj prebili led preko
»skupnega« imena Slovenci ter se zelo hitro ujeli.
|
Že prvi večer nam je bilo dano jasno vedeti, da na
seminarju ne bomo izgubljali časa, preveč je stvari za obdelati v zgolj enem
tednu. Sam tempo se je čez teden pokazal res zahteven z osmimi urami vadbe
na dan, zvečer pa sta sledili še kakšni dve uri teorije. Vsekakor se
počasneje ni dalo, obdelati je bilo treba tehnike dolgega meča, bodala in
dusacka (t.i. bojni nož). Same tehnike sem v literaturi zasledil pri
Talhofferju, Lebkommerju, Lichtenauerju, Sutorju, pa tudi Fioreju dei
Liberi, čeprav je slednji velikan italijanske šole. |
Čeprav smo spoznali kar
lepo število tehnik, pa ni bilo vse skupaj namenjeno zgolj tekočem traku
različnih udarcev, sekov, parad in stavov, temveč je mojster Koza velik
poudarek dal tudi na način razmišljanja preko razlogov in morebitnih
posledic vseh elementov boja. Vsak zakaj je moral imeti svoj zato in »Ker
dobro izgleda!« ni bil pravi odgovor. Po vsakem sklopu smo imeli nekaj minut
počitka, ki smo ga izkoristili za stenografske zapiske mojstrovih besed,
skic izvajanja tehnik in iztočnic za vprašanja, ki smo jih postavljali
zvečer. Vmes se je vsekakor vrinil še podton etike mečevanja, ki se je
potihem mešal z odnosom vsakega posameznika do boja in nas pozival k
razmišljanju na osebni ravni. Mojster Koza je zahteval, da vsakega
nasprotnika pred začetkom in po koncu vadbe tehnike pozdravimo ter tako ne
le izkažemo spoštovanje, temveč tudi damo vedeti, da smo pripravljeni in
tako poskrbimo za večjo varnost. |
Zadnji dan je vsak
udeleženec seminarja moral še skozi izpit, ki je bil sestavljen iz šestih
vprašanj, ta pa so vključevala naloge za vsa tri orožja. Sistem točkovanja
je zajemal vse od stavov, gibanja, korakov, zahtevnosti izbranih tehnik in
pravilnosti izvedbe le-teh (nalogo je lahko vsak kandidat na izpitu rešil
preko osnovnih ali zahtevnejših tehnik), odnosa do nasprotnika in orožja ter
preudarnosti. Vsak kandidat je po prejetju izpitnih vprašanj imel na voljo
tri ure, da se je v miru spočil, pripravil na izpit in s partnerjem po
lastni izbiri povadil izbrane tehnike, s katerimi se je zastopal pri
izpraševanju. Ko je napočila ura izpita, je bila napetost v zraku
telovadnice očitna, vendar so vsi kandidati samozavestno še zadnjič
pregledali opremo in orožje ter se posvetovali s partnerjem. Nato je steklo.
Vsak od nas se je z imenom in orožjem predstavil mojstru in njegovemu
asistentu, ki sta tvorila komisijo ter občinstvu ostalih kandidatov ter
izvršil svoje naloge. Ko smo se bili vsi zvrstili, se je komisija umaknila v
svoje prostore, mi pa smo se odšli umiti, urediti in pripraviti na večerjo.
Zvečer je sledila še pojasnitev vseh ocen in slovesnost ob podelitvi
certifikatov. Na kratko naj opišem sistem stopenj v šoli mojstra Koze;
povzet je po renesančnem sistemu in obsega pet stopenj, od katerih ima še
vsaka podstopnje: Tyrus (bojevnik, s podstopnjama Tyrus minor in
Tyrus maior. Vsaka od podstopenj pozna odtenke primus, secundus, tertius in
quartus. Na seminarju smo opravljali izpit za to stopnjo), Luxor
(učenec, podstopnji sta tudi minor in maior z enakimi odtenki),
Licentiatus (»kolega« v akademskem smislu, podstopnji in odtenki enako
kot prej), Submagister (pod-mojster, ima le podstopnji minor in maior
brez odtenkov) in Magister (mojster, le dve podstopnji kot prej). Za
prve tri stopnje je veljavnost certifikatov omejena in sicer z dobo enega
leta, pogoj za učenje tehnik naslednje stopnje je uspešno opravljen izpit
prejšnje. Poleg tega mora med uspešno opravljenim izpitom in učenjem za
naslednjo stopnjo miniti eno leto, da se znanje in veščine »umestijo« v
mečevalca, kar pomeni, da je skozi vse leto treba trenirati - kampanjsko
učenje odpade.
|
Osebno smatram ta seminar
za neprecenljivo izkušnjo, saj sem od blizu lahko ne le doživel in doumel
nekatere nove interpretacije tehnik, gibanja in opazovanja, temveč sem jih
lahko vadil pod očesom zelo izkušenega mečevalca. Ovrednotil sem lahko svoj
način treniranja in bojevanja ter ga izboljšal z marsikaterim nasvetom ali
zgolj pripombo, kar se je odrazilo tudi na treningih in programih v
Druščini. |
Še bolj sem se utrdil v
prepričanju, da je ena prvih nalog, ki jih današnji učenci srednjeveških
bojnih veščin imamo pred sabo, prav povezovanje virov različnih
interpretacij v skupen bazen znanja, ki bo služil kot osnova za vse
nadaljnje raziskave in dognanja na tem področju ter nudil dobre iztočnice za
kvalitetne programe. |